NMBS sluit loketten van Merelbeke-station: hoe lang nog dit wanbeleid?

29 November 2014

NMBS sluit loketten van Merelbeke-station: hoe lang nog dit wanbeleid?

Alsof desastreus slechte stiptheidscijfers en onverantwoord slechte communicatie niet al erg genoeg is, heeft de NMBS nu ook nog eens besloten om de loketten in 38 stations te sluiten. Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen!) verbaast zich over de blinde koers die de NMBS blijft voeren: "Op den duur zou je beginnen denken dat de 3 CEO's de reizigers willen straffen , omdat ze de trein nemen." Stefaan Van Hecke, Kamerlid Groen!: "De stiptheidscijfers duiken de dieperik in. Als de NMBS denkt dit probleem te kunnen oplossen door haar service te verminderen, heeft ze het goed mis. In plaats van loketten te sluiten, zou de NMBS beter investeren in een performante dienstverlening."

Dat de loketten pas gesloten worden wanneer er ticketautomaten staan, is geen argument voor Groen!. Van Hecke wijst onder andere op het feit dat de automaten zelf verouderd zijn en zeer vaak niet werken. Er zijn weliswaar nieuwe automaten gepland, maar het is onduidelijk wanneer die in werking zullen treden. Daarenboven biedt zo'n automaat niet automatisch het goedkoopste ticket aan, kan je er niet met een creditkaart betalen en kan je er geen informatie aan vragen. Gezien de gebruiksonvriendelijkheid van de NMBS-website is ook dat bezwaarlijk een alternatief te noemen. Men moet ook denken aan de oudere treinreizigers: je kan die mensen niet verplichten om een computer te gebruiken om hun ticket te verkrijgen.

Merelbeke is een van de getroffen stations. Nochtans wordt het station van Merelbeke heel druk gebruikt. "Het is toch niet omdat de loketten hier niet bestormd worden door honderden reizigers dat ze geen nut meer hebben?" vraagt Van Hecke, tevens gemeenteraadslid in Merelbeke, zich af. "Nu zal de Merelbekenaar naar Gent moeten gaan voor bepaalde tickets of informatie, terwijl die loketten nu al zeer veel werk hebben. Niemand heeft hier baat bij."

Van Hecke begrijpt dat er bespaard moet worden, maar meent dat dit niet kan gebeuren ten koste van de reizigers en de dienstverlening. De NMBS moet eerst bekijken hoe het zijn interne werking efficiënter en goedkoper kan maken. Daarnaast moeten de drie onderdelen zoveel mogelijk dubbel werk vermijden, zoals nu bijvoorbeeld gebeurt met de uitbouw van drie informatica-systemen. Tot slot moet de NMBS ook bekijken of ze bepaalde tarieven die ze aan de Holding en Infrabel betaalt niet kan heronderhandelen om zo minder te moeten betalen. Daarnaast herinneren de groenen aan hun eerdere vraag om de financiering van de NMBS te herbekijken en te verbeteren.

"Dit wanbeleid kan echt niet blijven duren," zegt Van Hecke. "De drie CEO's dwalen steeds verder af van hun opdracht: goed, betrouwbaar en comfortabel openbaar vervoer voorzien voor alle Belgische burgers. Ik kan me niet voorstellen dat er nog mensen zijn die geloven dat deze drie mannen daartoe nog langer in staat zijn."

Ter info de getroffen stations (de Oost-Vlaamse in het vet): Mortsel-Oude God, Komen, Couvin, Ecaussines, Zaventem, Merchtem, Erembodegem, Kalmthout, Blaton, Merelbeke, Buggenhout, Kortemark, Angleur, Auvelais, Schaarbeek, Mont-Saint-Guibert, Wevelgem, Ingelmunster, Ukkel-Kalevoet, Lierde, Quaregnon, Dilbeek, Kortenberg, Herseaux, Godinne, Herzele, Moustier, Herstal, Galmaarden, Antoing, Herne, Zedelgem, Theux, Viane-Moerbeke, Piéton, Haaltert, Ede en Neufchâteau.